1 okt 2019

5 Tips – Digitalt

1. Definiera er målgrupp

Det är inte helt ovanligt att benämna sin målgrupp som alla som bor i kommunen eller alla som gillar att idrotta. Det kan låta rimligt i teorin, men i praktiken så behövs en mer specificerad analys för att förenkla bland annat er marknadsföringsstrategi. Använd då selektering för att definiera er målgrupp.

Exempel på faktorer att utgå utifrån:

  • Geografiskt
  • Företag, kommuner, organisationer eller privatpersoner
  • Inkomst
  • Bransch eller yrke
  • Företagsform efter företagsstorlek
  • Ålder
  • Kön
  • Intresse (vanligast vid marknadsföring i sociala medier)

2. Sätt upp mätbara mål

Det är enklare att nå mål som är mätbara.

Skapar ni en kampanj med en målsättning att få fler att ansluta sig till ert nyhetsbrev, skulle ett mer specifikt mål kunna vara att få fem personer att anmäla sig varje vecka. Var dras annars linjen mellan en misslyckad och en framgångsrik kampanj?


3. Schemalägg publiceringar

Skapa ett publiceringsschema för när och hur ofta du vill publicera inlägg på er hemsida och sociala medier. Planera gärna flera veckor fram om möjligt.

Då de flesta plattformar stödjer schemalagd publicering, behöver du inte investera din tid vid varje enskilt tillfälle, utan kan istället förbereda flera inlägg på samma gång.


4. Syns på Google

Dina kunder söker information om produkter och tjänster på Google innan de gör ett köp. Se till att ditt företag ligger högt upp i sökresultatet. Detta kan göras genom betald annonsering eller genom att sökmotoroptimera er hemsida (SEO).


5. Analysera och optimera

Använd gratis analysverktyg som Google analytics för att se vilka sidor som besöks mest, var era besökare kommer ifrån, vid vilken tidpunkt flest besökare är inne samt vilka enheter er hemsida visats på.

Med en Facebook Pixel kan ni få nyttig information från potentiella kunder som varit inne på din hemsida tidigare, vilket kan användas för att optimera annonseringen på Facebook och Instagram.


Några av de digitala tjänster vi erbjuder

  • Hemsidor
  • Företagspresentationer
  • Digital annonsering
  • Sociala medier
  • SEO (sökmotoroptimering)
  • Nyhetsbrev
  • Serviceavtal
  • Webbhotell

Läs mer om våra tjänster

0